Ett givande författarmöte gav inspiration

Onsdagen den 18 februari ägde författarmötet tillsammans med Hassan Loo Sattarvandi rum i en av lektionssalarna på Bäckängsgymnasiet. Eftersom det var vårt första möte med en av de nominerade författarna till BT:s debutantpris, hade vi sedan tidigare bestämt att inleda samtalet med tio snabba frågor för att försöka skapa en avslappnad stämning. Några av de frågor som Hassan Loo Sattarvandi fick svara på var: Kaffe eller te? Hemmakväll eller utekväll? Hagalund eller Stureplan?

Efter att tagit del av Loo Sattarvandis svar började vi vårt samtal kring hans roman "Still". Under samtalet diskuterade vi det litterära verket i både sin helhet, specifika stycken, detaljer och karaktärer. Vårt samtal visade sig bjuda på lärorika och givande tankar och synvinklar från både oss elever och författaren, vilket uppskattades ifrån båda parterna. Att få ta del av Hassan Loo Sattarvandis tankar och syfte bakom boken resulterade i en bättre förståelse för den då saker klarnade.


Den avslappnade stämning som vi i början av författarmötet ville framkalla, framkallades flera gånger under de ca två timmar vi samtalade. Eller ja, rättare sagt så befann sig faktiskt den avslappnade atmosfären där hela tiden. På grund av att vi hade just en avslappnad stämning och att Hassan Loo Sattarvandi var så jordnära, tror jag resulterade till ett bättre samtal. Ett samtal där vi elever kände att vi kunde ställa vilka frågor vi ville, uttrycka våra tankar och åsikter om boken, utan att någon dömde.  


Hassan Loo Sattarvandi bevisade för oss att man kan komma långt med originalitet och kämpande, vilket inspirerar mig som studerande av journalistik och författarskap vid gymnasiet. Han inspirerar mig inte endast i att kämpa på med mitt skrivande, utan också i det vardagliga livet utanför skolans väggar. Han inspirerar mig att gå emot strömmen, i stället att följa med den och det är precis det som hans roman gör, som varken innehåller korrekt meningsuppbyggnad eller punkt. Att kämpa på i livet trots dess motgångar som det förmer sig och tro på sig själv och det man gör, det är något man kommer att komma långt med. Om det resulterar till att bli vinnare av Katapultpriset, nominerade i BT:s debutantpris eller att jag som individ blir starkare, det återstår att se.


När jag klev ut ur salen 45 minuter efter utsatt tid hade jag en bra känsla inom mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som exakt fick mig att känna den känslan, men jag antar att det var för att detta fantastiska författarmöte, precis som boken, var en klass för sig!


Emma Ferdinius


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag tycker precis som dig att det var skönt att mötet var avslappnat och Hassan gav en verkligen inspiration. Sen vad man gör det vet man inte. Gick också därifrån med en härlig känsla i magen!



Bra skrivet!

2009-03-02 @ 19:30:32
Postat av: Cecilia

Mitt intryck var det samma som ditt! Hassan Loo Sattarvandi var oerhört intresserad av er som individer och kunde nog ha samtalat med er i flera timmar till om han inte hade varit tvungen att gå till Kulturhuset!

2009-03-16 @ 13:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0