Det står still men det händer inte ingenting

Att Hassan Loo Sattarvandis bok Still skulle handla om depression var inget jag själv kunde klura ut. Bara något jag kunde förstå efter att ha fått det förklarat för mig öga mot öga. Det är ett mörkt medvetet som man nästlas in i utan att veta det. Det är nästan så jag skäms när jag förstår att endast mina fördomar gett innehållet i boken det tema jag först trodde var det riktiga. Liksom många av mina klasskamrater som likaså läst boken trodde jag att det Loo Sattarvandi ville med boken var att skildra förorten och en del invandrares jobbiga liv där, isolerade från den yttre världen utan någon större hjälp från samhället.

"Om man bara kunde flyga, flyga iväg - försvinna, bara bli någon annan och - då skulle det vara lite enklare och de här linjerna skulle inte spela någon roll, de här gränserna skulle suddas ut - inget skulle finnas kvar, men de skulle försöka få tag på oss, riva oss, klösa oss och kasta ned oss hit igen, kasta oss tillbaka, med det skulle inte gå längre - vi skulle bara försvinna bort - flyga vår väg [...]"

Citatet ovan beskriver bra de känslor som huvudfiguren Nemo samt hans andra vänner ibland känner och som återkommande beskrivs i boken. Att sammanfatta sina tankar kring bokens helhet är inte lätt. Jag har kommit fram till att det bara finns ett ord som kan sammanfatta den på bästa sätt, och det är bokens titel: Still. Det står ju verkligen still för personerna i boken. Men att säga att ingenting händer vore fel. Olikt andra böcker däremot färdas man inte genom olika händelser och upplevelser, utan genom ett kluvet medvetande. Man åker på en resa där man får ta del av många olika tankar och känslor.

/Fanny Söderström SP07J

Hoppet är det sista som överger människan

Så var boken Still utläst och visst kunde man ibland känna att allt flöt på och att man inte alltid uppfattade alla detaljer i all hast som man bläddrade sida för sida. Trots detta var det ett uttryck som jag verkligen fastnade för. Detta hittar man på sidan 189 i boken:

"Det är bara belysningen på marken som gör så att stjärnorna försvinner - de är där uppe, men vi ser dem aldrig"


Anledningen till att just denna del av boken etsade sig fast i min hjärna tror jag var att den förmedlar ett hopp. Jag har i hela mitt liv hört uttrycket att man ska satsa mot stjärnorna så hamnar man i grantoppen och visst stämmer det. Så länge man vet att stjärnorna faktiskt väntar på en där uppe så kan man nå långt.


Det litterära verket Still kan verka vara en väldigt deprimerad och hängig bok, dock får man ibland indikationer på att hoppet fortfarande lever. Detta är ett sådant fall. Saladin, Leo, Nemo och alla de andra verkar ändå känna att det fortfarande finns en viss hoppfullhet kvar.


Gunde Svan skulle sagt att ingenting är omöjligt och visst kan det tyckas vara överskattat och egentligen icke-möjligt, dock gäller det att se bortom gränserna som någon satt upp. Någon är ju faktiskt i de flesta fall vi själva och jag tror just "vi" är en definition av belysningen i citatet från boken. Det är vi själva som hindrar oss från att våga ta ett steg till eller bara framförallt våga se chanserna. Många ger nog upp innan de ens hunnit se hur lång vägen egentligen är, ofta hägrar möjligheterna bakom hörnet.  

Vissa personligheter i boken skulle man nog kunna tolka som att de gett upp helt och hållet. De orkar inte fortsätta kämpa för att det känns som om världen går emot dem. Dock får jag känslan av med detta citatet att de försöker hjälpa varandra att hålla lågan vid liv och orka anstränga sig för att få ett värdigt liv hur man än definierar det.

Sammanfattningsvis så tror jag boken i viss mån handlar om att man aldrig ska ge upp. Visst kan det kännas hopplöst ibland, som man får en känsla av att det är i boken. Trots allt verkar det som sagt som att några av killarna ändå är benägna att vägra släppa hoppet om framtiden. Emellerid  är det nog sant som det är sagt - att hoppet är det sista som överger människan.

// Ylva Lidrot


Att kunna förmedla en känsla

Utan ett enda uppehåll i texten har jag läst 80 sidor i min bok Still. Visserligen har jag inte läst alla sidor utan paus, men författaren Hassan Loo Sattarvandi verkar inte upprätthålla några vilostunder i sitt skrivande. Det dröjde en stund innan jag förstod att mellan dessa ord och meningar syntes inte en endaste punkt till och att det var därför jag inte andades mellan sidorna. 80 sidor har bläddrats och efter bara någon mening på första sidan förstod jag att det är en svårläst bok. Var tar den slut och var börjar den? Alla ord som gänget bestående av Foggy, Ivan, Nemo och Saladdin spottar ut flyter samman till en enda stor smet. Ur denna går inte ingredienserna att särskilja. Vem säger vad?Jag började vid denna upplysning i mitt läsande att fundera kring vad det har för betydelse för boken..
        När jag först fick boken i min hand läste jag bokens baksida för att sedan gå vidare med de mindre texterna i början av boken och vid bokens slut. Ett citat av den amerikanske författaren Hubert Selby Jr är vad jag finner. Det ord som söker sig mot min näthinna och enviset fastnar där är still. Ett ord med samma betydelse i engelskan och svenskan. Samma ord som kommit att bli det representerande för boken. Det är inte förrän nu som jag börjar misstänka, efter mycket omtanke, att det Hassan Loo Sattarvandi vill med sina obefintliga punkter och sammansvetsade direkta tal är att få känslan av att allt står still. Tid och rum, personer och plats spelar egentligen ingen roll. För det som egentligen händer står bara still. Det är nu som jag förstår att det finns viktigare saker än korrekt meningsuppbyggnad och ett korrekt språk för att skriva en bra bok. Det viktiga i den här boken är att förmedla en känsla, skapa en vision om att finnas där vid de fyra förortskillarnas sida och känna deras glädje och sorg och ta del av deras tid i livet som bara står still.

/Fanny Söderström SP07J
       

Första inlägget - Emma Ferdinius

Genom att bara ha läst tre sidor ur boken med titel "Still" av Hassan Loo Sattarvandi, har jag redan kastats från dåtid till nutid utan några som helst tecken. Trots den obefintliga meningsuppbyggnaden och efter att ha läst sida åtta ytterligare en gång, förstår jag övergången från dåtid till nutid. Det leder till att jag snabbt kan sätta mig in i bokens handling igen. 
När jag läst ett femtiotal sidor till, tänker jag: Vad är bokens egentliga handling?
Svaret på den frågan behöver ännu inte besvaras, men mina tankar förs tillbaka till bokens titel, Still. Kan det möjligen vara en sådan fråga författaren medvetet vill att läsaren ska ställa? 

Trots att jag inte alltid hänger med, då meningarna saknar punkter och språket består av slang. Kan jag ändå sätta mig in i det liv som huvudpersonen, Nemo, lever. Han lever ett liv med sina vänner i Stockholms förort, som skiljer sig ifrån det liv jag lever. Tillsammans lever de i en vardag som inte drar sig från att skildra verkligheten och det är det som väcker intresse!


Till en början var jag skeptisk, men efter att ha läst fler sidor i boken kan jag konstatera att den är en klass för sig. Om det är positivt eller negativt är ännu svårt att definiera, det återstår helt enkelt att se.

Emma Ferdinius


Att skriva punkter eller att inte skriva punkter

Man kan läsa Still och irritera sig obarmhärtigt över dess språkliga uppbyggnad. Efter att ha läst endast några få sidor i boken, trädde rollen som språkpolis fram hos mig och frustrerad tänkte jag högt för mig själv: "Han kan väl åtminstone sätta ut punkter!". Men ju mer jag läste, desto mer uppenbart blev det att punkter inte skulle dyka upp. 

När jag, för någon kväll sedan, insåg att jag befann mig i min säng och inte i Ivans vardagsrum med en vattenpipa på bordet, slog det mig att punkterna inte ens hör hemma i en verklighetsskildring. De existerar ju inte i realiteten, bara i det skrivna språket. Plötsligt blev det så självklart att punkter endast är överflödigt när man ska beskriva hur det verkligen är.

Det är precis det jag tycker Hassan Loo Sattarvandi gör; beskriver verkligheten i realismens tecken - rått och avskalat, för att visa upp en sanningsenlig bild av förorten. Det är tack vare författare som Sattarvandi som jag kan befinna mig i en helt annan verklighet utan ta mig till Sveriges light-ghetto i utkanten av Stockholm.

Nemo, Foggy och de andra verkar ha fastnat i sin värld och samhället hjälper inte till genom segregation som bara matar stillheten. Det är en möjlig förklaring till bokens titel. Också det faktum att fördomar - eller till och med känslan av att folk har fördomar om dig - får motorn på tomgång. Som till exempel när gänget pratar om arbetsförmedlingen och Foggy säger "... vad ska deras jävla motivationskurs lära oss - vi vet redan vad arbetsmarknadens osynliga koder är..."

Nu blev det långt. Ha en trevlig och givande dag / Amanda Terlevic

Visa att ni är tuffa, farliga och kommer från gettot

Boken Still har chans till BT's debutantpris och jag kan ärligt säga att jag inte kunde förstå varför när jag läst ca 2-3 sidor. Boken inhöll ju ingen som helst meningsuppbyggnad och allt blev otroligt rörigt med personer som kom och gick hela tiden, men nu efter många fler lästa sidor avgudar jag boken. Den har något som jag personligen aldrig läst innan, och en trasig meningsuppbyggnad har verkligen lett till något fantastiskt. Boken är rakt på sak och tar inga onödiga svängar när det kommer till att verklighetsskildra.

Det är en del i boken som jag verkligen fastnade för, delen då de spelar in en video.
"Visa att ni 'är tuffa, farliga och kommer från gettot"
Den meningen säger otroligt mycket om denna boken och jag knappt bärga mig tills jag får veta mer om hur det kommer gå för Nemo och hans vänner.


/ Over and Out Linda


Första inlägget - Kajsa

När jag började läsa boken undrade jag vad detta var för bok egentligen, språket var komplicerat, författaren använde slang såsom skurre, maich och dabb. Men på något sätt fortsatte jag att läsa och läsa. Även om man inte förstår alla ord så hänger man ändå med i handlingen. Dock händer det inte så mycket i boken, kanske är just därför den heter Still. Huvudpersonen, Nemo, och hans gäng går omkring på sitt område, ibland får man tillbakablickar och ibland vet jag inte om man är i dåtid, nutid eller framtid. Men det är just detta som Hassan gör skickligt, det spelar ingen roll om man förstår eller inte, jag bara fortsätter att läsa. Man blir nyfiken på vad som ska hända på nästa sida. När Nemo är hög får man ofta återblickar när han har blivit nedslagen. Vad var det egentligen som hände den dagen? och vad hände med hans mamma? Ja, som sagt, jag får en hel del frågor medan jag läser och jag hoppas att jag får svar på dessa.


Tycker för övrigt att boken är riktigt bra och har nog inte läst någon bok som denna innan. Ska bli spännande att se hur den slutar.

Jag tror att den har stor chans att vinna BT:s debutantpris!


Första inlägget - Ylva Lidrot

"Sometimes. Sometimes it seems to stand still. Like youre in a bag and you cant get out and somebodys always telling you that it will get better with time and time just seems to stand still and laugh at you and your pain.."
- Hubert Selby Jr., Requiem for a dream

Jag slår upp den första sidan och slås av förundran över det första citatet. Vad innebär det egentligen? I all hast  och i ren nyfikenhet bläddrar jag kvickt och läser de första sidorna. Tiden går snabbt och rad för rad förflyttar sig min blick nedåt sida efter sida och jag börjar få upp en del funderingar över innehållet.

Handlingen i sig kan tyckas svårutläst, vad vill den förmedla egentligen? Är det att skildra ett liv i förorten måntro?
Efter ett antal fler lästa sidor har jag fått upp en ganska klar bild av inledningen - det händer i princip inget. Vissa episoder ur huvudpersonen Nemos liv nämns självklart. Det berättas lite vagt om hans barndom och drömmar, dock känns det mesta ganska flytande och en aning diffust.

Jag väntar därför med spänning på hur fortsättningen kommer arta sig, ty just nu verkar som sagt allting stå still - "Sometimes. Sometimes it seems to stand still."

/ Ylva Lidrot

Bokens baksida

"Vem vill börja, frågade jag och Ivan sa att meckaren börjar och jag tände jointen samtidigt som Saladin sa, Du är bränd i skallen, bränd i hela jävla skallen, Foggy, Kom igen nu, Saladin, du vet att han lyssnar maich på dig - han fattar ju ingenting - han har alltid varit bränd i skallen, sa Ivan skrattande och jag drog i mig ett, två, tre och fyra bloss innan jag passade över den till Ivan som sa något och när jag lutade mig tillbaka i fåtöljen sa Foggy något och Saladin skrattade och sa något och jag ställde mig upp, gick fram till panoramafönstret, stirrade ut mot det identiska huset som stod på andra sidan gården och när paniken höll på att sprida sig kom kicken och allt blev bara lugnt och jag lutade pannan mot fönsterrutan, mindes första gången vi meckade och jag tänkte, det var som igår..."

Står det på bokens baksida. Dessutom står det som följer på insidan av bokomslaget:

Bland de blå höghusen i Hagalund driver de omkring - Nemo, Ivan, Foggy, Saladin och några andra. Dagarna går åt till att hitta pura, ladd, skurre, vad som helst som kan få tiden att gå. De hamnar i bråk med ett annat gäng, de stjäl en bil och kör rakt igenom väggen på Sunnanskolan. Eller också händer ingenting. Still är en roman om samtiden - våldsam, smutsig och desperat.

Det allra första inlägget

Hej!

Låt oss presentera Stillgruppen. Ett sexmannaråd som under de kommande veckorna skall läsa och blogga om boken Still, skriven av Hassan Loo Sattarvandi.



Boken är nominerad till Borås Tidnings debutantpris - ett prestigefyllt pris som delas ut för nionde gången och inför prisutdelningen kommer vi få tillfälle att prata med författaren. Innan dess ska vi dock blogga om våra tankar och reflektioner av de sidor vi läst. Detta kan bli riktigt bra!


 
Detta är vi f.v.: Ylva Lidrot, Amanda Terlevic, Kajsa Larsson, Emma Ferdinius, Linda Källberg Veijola, Fanny Söderström


Ha det fint!


RSS 2.0